Als niet-ondernemer doe je elk jaar een aangifte waarin je alle inkomsten over het kalenderjaar opgeeft. Je mag hier een aantal aftrekbare kosten op in mindering brengen. Dit zijn bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek, ziektekosten, opleidingskosten etc. Alle inkomsten bij elkaar minus de aftrekbare kosten levert het belastbaar inkomen op. Over dit inkomen moet je belasting betalen.
Je aangifte doe je via het aangifteprogramma van de belastingdienst, dit kun je jaarlijks downloaden op de site van de belastingdienst. Hierin doorloop je stapsgewijs alle verschillende soorten inkomsten en aftrekbare kosten. Dit programma rekent voor je uit hoeveel je aan belasting moet betalen. Hoe dit systeem werkt gaan we nu uitleggen.
De inkomstenbelasting is verdeeld over 3 boxen:
In elke box betaal je een ander belastingtarief:
Box 1 is progressief belast op basis van een aantal schijven:
Box 2 is belast met 25 % over je inkomsten in deze box
Box 3 wordt progressief belast over je vermogen in deze box, dit wordt berekend over het vermogen per 1 januari van het betreffende jaar. Het heffingsvrije vermogen is € 30.000 (partners € 60.000). De schijven in box 3 zijn:
De loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Je betaalt als je een salaris hebt maandelijks belasting over je salaris, deze belasting heet loonbelasting. Aan het eind van het jaar wordt dit verrekend met de aangifte inkomstenbelasting.
Ook voor het uitbetalen van dividend kan overigens door de BV alvast belasting worden ingehouden, dit heet dividendbelasting en is ook een voorheffing op de inkomsten belasting.
Indien er een negatief bedrag uitkomt, je hebt dus al meer belasting gedurende het jaar betaald dan dat je had moeten betalen, dan krijg je dit bedrag terug. Je kunt alleen belasting terugkrijgen als je ook belasting hebt betaald. Heb je geen loonbelasting of dividendbelasting betaald en je komt toch negatief uit, door bijvoorbeeld een grote aftrekpost, dan krijg je niets terug.
Kijk bij de aangifte inkomstenbelasting goed naar mogelijke aftrekposten waarvoor je in aanmerking zou kunnen komen. Veel mensen vergeten hier bepaalde aftrekposten mee te nemen en daardoor betaal je meer belasting dan nodig is. De belastingdienst corrigeert dit zelf niet, dus geef je het niet op dan ben je het geld kwijt.
Een goede boekhouder weet welke regels je kunt toepassen en kan ervoor zorgen dat je zo weinig mogelijk belasting hoeft te betalen.